Nov. 10th, 2017: Pope Francis poses for a photo with people attending a conference on building a world free of nuclear weapons, at the Vatican (CNS/L'Osservatore Romano)
Nov. 10th, 2017: Pope Francis poses for a photo with people attending a conference on building a world free of nuclear weapons, at the Vatican (CNS/L'Osservatore Romano)

Nov 2017: Anti-Atomwaffen-Konferenz im Vatikan: "Wir sollten uns schämen."


Foto copyright Casa Rosada
Foto copyright Casa Rosada

Deutschlandfunk, 10.11.2017, von Corinna Mühlstedt
Im Vatikan treffen sich Friedensnobelpreisträger und Vertreter von Atommächten zu einer Konferenz. Das Ziel der Initiatoren: Nuklearwaffen vertraglich zu ächten. Papst Franziskus, ein scharfer Kritiker des Waffenhandels, möchte ein Signal setzen.
"Was bleibt von einem Krieg, wie wir ihn heute erleben? Ruinen, Tausende von Waisen, viele unschuldige Tote, und viel Geld in den Taschen der Waffenhändler."
Nachdrücklich warnt Papst Franziskus schon seit geraumer Zeit: Die Menschheit stehe am Beginn des dritten Weltkriegs und müsse alles tun, um die Eskalation in einen Nuklearkrieg zu vermeiden. Während der jüngsten Nord-Korea-Krise wurde das deutlicher denn je. "Die Welt riskiert den Selbstmord!", betonte der Papst gegenüber den Organisatoren der Nuklear-Konferenz. Zu ihnen gehört die römische Professorin Flaminia Giovanelli:
"Von der Veranstaltung soll ein Signal ausgehen: Wir wollen in breiten Kreisen eine neue Mentalität schaffen. Die Welt braucht heute ein Netzwerk von engagierten Personen, denen bewusst ist, welche Risiken Nuklear-Waffen beinhalten, und die angemessen darauf reagieren."
Frage nach gesellschaftlicher Moral
Soziale Unterschiede, Not und Ängste, die der Ursprung vieler Konflikte sind, würden durch Nuklear-Waffen nicht beseitigt, Terror-Anschläge nicht verhindert, so Papst Franziskus. Das Gegenteil sei der Fall. Gewalt provoziere immer neue Gewalt:
"Denken wir an all das, was Bomben anrichten: an die Verletzten, an die Kinder. Wir regen uns hier in Europa über Terror-Attentate auf. Aber all das ist nichts im Vergleich zu dem, was in jenen Ländern geschieht, in denen täglich Bomben fallen. Wir sollten uns schämen, dass Menschen fähig sind, anderen Menschen so viel Leid zuzufügen.
Elf Friedensnobelpreisträger hat der Vatikan zu der jetzigen Nuklear-Konferenz nach Rom eingeladen. Zu ihnen gehört die US-Amerikanerin Jodi Williams. Sie ist bekannt für ihre kritische Haltung gegenüber der eigenen Regierung:
"Wenn ich an Terror denke, dann denke ich nicht nur an Gruppen wie den IS, sondern auch an neun Staaten, die den Rest der Welt - mehr als sieben Milliarden Menschen - mit der Möglichkeit einer atomaren Katastrophe bedrohen. Das ist für mich ebenfalls Terror. Welche Moral hat eine Gesellschaft, die die Herstellung solcher Waffen erlaubt? Welche Werte hat eine Wirtschaft, die Milliarden in solche Waffen investiert und zugleich Millionen von Menschen verhungern lässt? Wie können wir so etwas rechtfertigen?"
Internationale Initiative für ein Atomwaffenverbot
Der langjährige Direktor der "Internationalen Atomenergie Behörde", Muhamed El Baradei, akzeptierte die Einladung in den Vatikan ebenso bereitwillig wie die Schwedin Beatrice Fihn. Sie ist Direktorin der "Internationalen Kampagne zur Abschaffung von Nuklear-Waffen", - kurz ICAN - die im Oktober den Friedensnobelpreis 2017 erhielt.
Die Initiative war maßgeblich beteiligt an dem historischen Vorstoß von 122 Nationen, die im Sommer dieses Jahres bei der UNO die vollständige Ächtung aller Atomwaffen forderten. Nach Jahren schwierigster Verhandlungen war man sich in diesen Ländern einig: Ein Verbot von Atomwaffen muss für alle Staaten gleichermaßen gelten.
Sobald der Vertrag, der jetzt bei der UNO ausliegt, von 50 Ländern unterschrieben und ratifiziert wird, gelten der Besitz oder die Herstellung von Nuklearwaffen weltweit als "unethisch" und als "illegal". Es gelte zu handeln, bevor es zu spät sei, so Fihn:
"Wir leben in einer Zeit enormer globaler Spannungen. Die Szenerie einer nuklearen Katastrophe scheint näher denn je. Wenn es einen Zeitpunkt gibt, an dem Staaten Nuklear-Waffen verbieten müssen, dann ist er jetzt gekommen! Der Vertrag, den wir bei der UNO eingereicht haben, ächtet unmissverständlich die schlimmsten Massenvernichtungs-Waffen, die es je gab. Und er zeigt einen klaren Weg, sie vollständig zu eliminieren."
"Umdenken zum Wohl der Menschheit"
Das Projekt, so Fihn, sei keine Utopie, sondern ein realistisches Programm. Doch es brauche einen langen Atem. Der Vatikan gehörte im September zu den ersten Unterzeichnern des Vertrags. Dutzende von Nationen folgten seinem Beispiel.
Doch jene neun Länder, die im Besitz von Atomwaffen sind, boykottieren das Projekt bis jetzt, so auch alle NATO-Mitgliedsstaaten. Zu ihnen gehört Deutschland. Der Vatikan lud auch die Botschafter jener Länder zur Konferenz ein. Es sei an der Zeit, kommentierte Muhamed El Baradei, "den Regierungen klar zu machen, dass sie umdenken müssten, - zum Wohl der Menschheit."


Vatican's nuclear disarmament conference emphasizes shift toward logic of peace.

Nov 21, 2017, author: Marie Dennis, source: National Catholic Reporter.

 

 

Shortly after participants in the recent Vatican symposium on nuclear disarmament heard Pope Francis definitively condemn the "very possession" of nuclear weapons, San Diego Bishop Robert McElroy said: "The church is in the midst of a fundamental reappraisal of how to balance the Christian obligation to nonviolence with the need to resist evil in the world."

 

Speaking on a panel about the role of the church in promoting integral disarmament and the abolition of nuclear weapons, he continued: "The church must be a voice in the world constantly pointing humanity toward the path of nonviolence and the logic of peace. Too often, we acquiesce in the tolerance of weapons, threats and war, concluding that the logic of war can at least hold evil at bay. But ultimately, it is the logic of war which, once unleashed, invites evil into the core of our world, our nation, [and] our hearts." 

 

The church's clear rejection of nuclear weapons may well be the cutting edge of a groundbreaking shift in Catholic dialogue with the world on issues of war and peace, calling us collectively to conversion, as McElroy said, from "reliance on weapons of war to the construction of weapons of peace. ... The power of nonviolence, once relegated to the category of romantic idealism, has emerged as a potent force for social transformation and the building of lasting peace."

 

Panelists during the Vatican symposium on "Perspectives for a World Free from Nuclear Weapons and for Integral Disarmament," which brought together members of the Catholic hierarchy, diplomats, politicians, civil society leaders, religious communities, students, theologians and other Catholic leaders, repeatedly called for the abolition of nuclear weapons. Jesuit Fr. Drew Christiansen said it clearly: "We should cease to imagine nuclear weapons as tools for us to manage, but rather as a curse we must banish."

 

Beatrice Fihn, executive director of the International Campaign to Abolish Nuclear Weapons, recipient of the 2017 Nobel Peace Prize, captured the determined atmosphere of the gathering. Humans, she said, "harnessed the power of science to build these weapons; we have harnessed the power of faith the stop them."

 

Masako Wada of Nagasaki reminded us why — sharing her mother's description of wounded survivors, their bodies blackened by the blast of the bomb, as they came over the hill near her home a few kilometers from ground zero and of the open-field crematorium next door that overwhelmed and deadened their senses. "What is human dignity?" asked Wada, a hibakusha (a survivor of the U.S. atomic bombings of Nagasaki and Hiroshima).

 

In fact, the Holy See's position on nuclear weapons has evolved in extremely important ways in the past few years, a process that in many ways culminated during the papal audience with symposium participants when Francis himself "firmly condemned" the "possession" of nuclear weapons.

 

From a strictly conditional moral acceptance of nuclear deterrence, the Holy See took a tremendous step toward the outright condemnation of nuclear weapons in its important contribution, "Nuclear Disarmament: Time for Abolition," at the December 2014 Vienna Conference on the Humanitarian Impact of Nuclear Weapons. "Now is the time," the Holy See said to delegates at the Vienna conference, "to affirm not only the immorality of the use of nuclear weapons, but the immorality of their possession, thereby clearing the road to nuclear abolition."

 

The Holy See subsequently played a very important role in support of the recently negotiated Treaty on the Prohibition of Nuclear Weapons throughout the negotiating process earlier this year, and, on Sept. 20, was one of the first states to sign and ratify the treaty.

 

Finally, however, in his audience with symposium participants Nov. 10, Francis himself definitively brought the Catholic Church into full agreement with the ban treaty when he said about nuclear weapons: "The threat of their use, as well as their very possession, is to be firmly condemned."

 

The successful negotiation of the nuclear ban treaty may have provided the occasion for the Vatican's symposium, but the timing could not have been better. Recent nuclear tests by North Korea and U.S. saber rattling have focused the attention of the world on the dangers that will prevail for as long as these weapons exist. Cardinal Pietro Parolin, Vatican secretary of state, called for the world to move beyond fear and isolationism, calling education for peace and disarmament key to the success of the new treaty.

 

Another extremely important challenge that followed from Francis' absolute rejection of the possession of nuclear weapons was that of exploring the pastoral implications of the church's position and the responsibility of moral theologians to generate the level of discernment and moral guidance necessary for policymakers, military personnel, scientists, investors and ordinary citizens to chart an ethical course through professional and personal lives, in the wake of the nuclear ban treaty and the church's prohibition.

 

Christiansen took on that challenge by expanding the context of the conversation to the larger milieu of an ethic of peace, in other words, to the church's "developing teaching on nonviolence and just peace," as well as the "fuller teaching on positive peace, including human rights, integral development and care for creation."

 

In his 2017 World Day of Peace message, "Nonviolence: A Style of Politics for Peace," Francis said: "In the most local and ordinary situations and in the international order, may nonviolence become the hallmark of our decisions, our relationships and our actions, and indeed of political life in all its forms."

 

During its recent symposium on nuclear disarmament, the Vatican took some significant steps in that direction.

 

[Marie Dennis is co-president of Pax Christi International, a global Catholic peace movement.]